LCHF- SURVIVAL TIPS

​Som jag skrev i något tidigare inlägg så bestämde jag mig för att inte äta kolhydrater eller sötsaker tills jag åker till Italien på lördag. Dels för att jag typ ätit en bulle om dagen och för att pastan&pizzan i Italien är så god så jag kommer antagligen äta massvis av det där. Men vill bara klargöra att jag verkligen inte tycker det är nödvändigt, och man ska inte begränsa sitt ätande så att man går omkring hungrig eller trött. Men OM man vill skippa kolhydraterna (jag tycker det är skönt för jag blir så uppsvälld av det) så kommer jag göra en liten serie av inlägg hur man klarar av det på bästa vis, recept på goda LCHF (low carb high fat) måltids och nyttiga snacks.


1. FETTA PÅ. Namnet har en mening, ifall du minskar kolhydraterna måste du öka på med fettet!!! Smör är nyttigt, olja är nyttigt, det är nyttiga fetter så var inte rädd med att ösa på med fett. Annars kommer du inte bli mätt. 

2. VAR KREATIV. Man tänker först, om jag inte får äta pasta, ris, potatis, bröd, vad fan ska jag äta? Bara kött? Bara grönsaker? Delvis blir det ju så, men glöm inte bort t.ex mozzarella, fetaost, halloumi, stekta champinjoner/kantareller, ägg, bacon, det finns hur mycket som helst! Det jag inte kan klara mig utan är bacon, champinjoner dränkta i smör och mozzarella. Man blir jättemätt på det. 

3. TILLAGA GRÖNSAKER. Jag tycker det känns mycket mer matigt då. Lägg in paprikor, sötpotatis, lök, whatever i ugnen. Grilla zucchini, koka sparris!

4. MIX IT UP. Sallader kan vara skittråkiga. Eller så kan de vara skitgoda! Gör inte en vanlig tråkig sallad, ha i jordgubbar, granatäpple, keso, rödbetor, fetaost, bacon, eller champinjoner- något du älskar! Det gäller att handla litegrann bara. 

5. POUR IT UP. Drick mycket, jag tycker själv det inte är så roligt att bara klunka vatten så jag brukar dricka te, eller ha vatten med olika frukter i som typ citron, hallon, mango, blåbär, grapefrukt mm. Det blir roligare och mycket godare! En tumregel man kan gå efter är att- om ditt kiss är ljusgult dricker du bra med vatten, och det är gult eller mörkgult ska du dricka mer. 

6. KEEP ON SNACKIN'. För att dämpa sötsuget är det bäst att du har något i munnen. Jag älskar morötter, för de är så enkla att bara hålla och gnaga på. Sen är nötter goda och mättande!

Bisous


Gillar

Kommentarer