Hur du blir en morgonperson

Vill du börja komma i tid till skolan? Ha mindre stressiga morgnar? Det börjar med hur du spenderar timmen innan du går och lägger dig! Jag är kanske naturligt en morgonmänniska men jag har ändå en kvällsrutin som jag vet hjälper mig att lättare komma ur sängen på morgonen. Jag vaknar oftast innan väckarklockan ringer på ett bra humör och har gott om tid.

​Börja med att städa ditt rum, få ordning på saker och ting. Sätt på en serie- eller kanske lugn musik- medan, tänd ljus och skriv listor. To do listor, drömlistor, whatever. Planera pluggscheman, checka av grejer, sätta på påminnelser på mobilen osv. För att bäst estimera när du måste sätta alarm räkna baklänges från när du måste åka hemifrån, hur långt tid du äter frukost, sminkar dig och vad du nu vill göra på morgonen. Plussa på 10 eller 20 minuter beroende på hur seg du är. Om du lätt missar frukosten rekommenderar jag att äta något du kan förbereda kvällen innan- chiapudding t.ex. En halvtimme innan borde man inte ha mobil&dataskärmar på men jag vet att det inte är lätt. Det bästa är i alla fall om man läser en bok, eller lyssnar på en istället för att hålla på med mobilen då det stör vår sömn. Jag älskar te och det hjälper mig att slappna av men var noga med att välja ett koffeinfritt! Te innehåller 70% koffeinet av vad kaffe innehåller så det vore ju jättedumt att dricka innan du ska sova.


Alltså:

* Städa ditt rum

* T'änd ljus

* Planera

* Estimera din tid

* Förbered Frukost

* Drick koffeinfritt te

* Stay away från skärmar


  • Tips

Gillar

Kommentarer

ffannyolsson
ffannyolsson,