Din kropp är så cool!

En mumsig middag jag lagade till mig själv i veckan bestående av sötpotatis, grönkål, spenat, tomatpesto, gurka, aubergine och pulled oumpf. Föresten jag blev frisk på EN dag haha. Var sjuk i typ 12 timmar, sen återhämtade sig mitt immunsystem- kanske med lite hjälp av ingefäran!

Jag har börjat lyssna på massa ljudböcker om kroppen, hälsa och fitness för att ha en sorts daglig motivation och för att jag tycker det är så intressant. Här är lite grejer jag blivit extra imponerad av (fast som samtidigt är fett logiska och rimliga)

- Du får dina cravings som mest efter du har ätit en måltid eftersom att det är då du är mätt och då kroppens alla behov är uppfyllda, så det enda som finns kvar att vilja ha är något du egentligen inte behöver. (Typ hela mitt liv förklarades av det här haha)

- Ju nyttigare du äter, desto nyttigare kommer du vilja äta och desto mindre kommer du vilja äta onyttigt eftersom att dina naturliga signaler i kroppen börjar fungera bättre med rätt näring. Ju mindre skit du har i kroppen desto bättre kommer dina hungersignaler fungera, dina cravings minskar och du känner lättare om du behöver något speciellt, typ vatten. Som att din kropp lättare kan kommunicera med hjärnan för att det inte är något (skitmat) ivägen.

- Samma sak med träning. Har du någon gång bara velat äta en stor nyttig måltid efter du tränat? Eller är det bara jag haha? Det här stämmer in på mig SÅ bra i alla fall. Cravar aldrig något onyttigt efter jag tränat.

- Eftersom muskler väger tyngre än fett bränner de mer kalorier. Alltså fortsätter din kropp bränna kalorier i högre takt än vanligt efter att du har tränat dina muskler, för att musklerna ska återhämtas, till skillnad från om du springer- då slutar kroppen bränna kalorier i samma stund du slutar springa.

- Att gå 5 km bränner lika mycket kalorier som att springa de där 5 km- blev otroligt lättad över att höra detta eftersom jag hatar att springa haha.

Gillar

Kommentarer