8 tips för att hålla motivationen att äta nyttigt

1. Skaffa dig en examen i mat (typ). Här är tre dokumentärer jag rekommenderar:

http://www.svt.se/dox/sockerfilmen , Fat, sick and nearly ded & Food, Inc. Kunskap kommer få dig motiverad!

2, Sätt upp små mål. Att sätta upp målet ”äta nyttigt” kommer inte ta dig speciellt långt. Vi kan några av mina som exempel:

Dricka jättemycket vatten det direkt när jag vaknar..
Ingen kaffe förutom med havremjölk vid nödsituationer
Inte äta lika mycket nötsmör (hehe my dirty pleasure)

3. Skriv ner dina mål. Ett oskrivet mål är bara en önskan. Skapa som ett kontrakt med dig själv, och gör detta synligt för dig varje dag! Upp med det på väggen så blir du påmind varje dag.


4. Ha en foodiary, antingen skriva för hand eller ha en app (fitnesspal eller lifesum). Det hjälper dig inse hur mycket du äter, och du ser hur små saker addar upp. Jag kan dock tycka att med apparna blir det lite för mycket med alla kalorier och sånt, så jag skriver bara vad jag äter och bryr mig inte om kalorier. 


5. Testa nya recept. Det finns tusentals nyttiga recept på nätet och när du har tröttnat på det du vanligtvis äter riskerar du att bli sugen på något onyttigare- pröva då istället något nytt.


6. Ha stöd från vänner och familj. Gör det tydligt för dem att nu ska du inte bli suktad osv, bästa är ju ifall någon är med dig och också satsar på nyttigare mat.


7. Ät något var tredje timme, så att du inte blir jättehungrig och stoppar i dig vad som helst.
Tillåt några få screwups då och då.


8. Fira alla dina framgångar! Ja inte med något onyttigt gott ådra haha, jag vet inte vad man kan fira med faktiskt. En mysig fika med en kompis? En timme på netflix? En klapp på axeln haha nej vem är jag ens.
Behåll motivationen genom att söka inspiration hos andra. Håll koll på fitnessbloggar, youtubers osv :)

Gillar

Kommentarer